Hur blir man stridspilot i Sverige?

Hur blir man stridspilot i Sverige?

Att vara pilot i flygvapnet är en givande men också utmanande karriär som kräver både fysisk och mental styrka samt en passion för flyg och försvarstjänst. Piloter i flygvapnet har en mängd olika arbetsuppgifter, inklusive stridsflygningar, träningsuppdrag, patrullering av luftrum och deltagande i internationella missioner. De kan också delta i räddningsoperationer och humanitära insatser.

Att vara pilot i flygvapnet innebär utmaningar och uppoffringar, inklusive riskfyllda uppdrag och långa perioder borta från familjen. Detta jobb kräver också ständig fortbildning och träning för att hålla sig uppdaterad om den senaste inom fält som teknik och taktik.

Att utbilda sig till och arbeta som pilot i flygvapnet kräver engagemang, disciplin och en stark vilja att tjäna sitt land. Genom att uppfylla de stränga kraven och genomgå den rigorösa utbildningen kan du bli en del av en elitgrupp av flygare som försvarar Sveriges luftrum. Med rätt förberedelse, utbildning och erfarenhet kan du ha en utvecklande och meningsfull karriär som pilot i flygvapnet.

jetpilot

Grundläggande krav för att bli antagen till utbildningen

Viktigt: Dubbelkolla antagningsinformationen med Försvarsmakten.se innan du fattar några beslut, för att vara säker på att du har aktuell information. Detta eftersom reglerna kan ändras med kort varsel.

Ålder

Du måste ha fyllt 18 år.

Svenskt Medborgarskap

För att bli pilot i det svenska flygvapnet måste du vara svensk medborgare. Om du har medborgarskap i ytterligare något land måste du får särskilt tillstånd av Försvarsmakten.

Utbildning

Minst fullgjord gymnasieutbildning (eller motsvarande vuxenutbildning)krävs, eller att du har grundläggande behörighet.

Du måste ha minst godkänt betyg i kurserna Matematik 2a, Matematik 2b eller Matematik 2c, Svenska 2/ Svenska som andraspråk 2 eller Matematik B, Svenska B/ Svenska som andra språk kurs B.

Du kan ansöka även om du inte är riktigt klar med gymnasieutbildningen (eller motsvarande vuxenutbildning) så länge du kommer att ha uppfyllt utbildningskraven vid skolstart till flygförarutbildningen.

Fysiska och psykologiska krav

Fysiska krav

  • Att du är fullt frisk.
  • Att du har normal hörsel.
  • Att din synskärpa är minst 1,0 på vardera ögat utan korrektion. Refraktion får ej överstiga 3,0 dioptrier i någon meridian. Du ska ha normalt färgseende. God syn som erhållits via ögonoperation kan godkännas, om operationen ligger minst 1 år tillbaka i tiden. Kontakta Försvarsmakten för mer information.
  • Att du är cirka 160-190 cm lång. Vissa delmått är avgörande.
  • För stridspilotutbildningen är godkänd vikt 55-88 kg. För andra inriktningar finns andra viktkrav.

Medicinska tester

Du måste genomgå omfattande medicinska tester för att säkerställa att du är i tillräckligt god fysisk form. Detta inkluderar syn, hörsel och allmän hälsa.

Psykologiska utvärderingar

Kandidater måste genomgå psykologiska tester och intervjuer för att bedöma bland annat deras mentala styrka, stresshantering och beslutsförmåga.

Ansökan

Först ansöker man om att få göra pilottestet.

Om man får godkänt resultat på pilottestet kan man gå vidare och ansöka till flygförarutbildningen med inriktning stridsflyg. (Godkänt resultat på pilottestet innebär att man också kan ansöka till flygförarutbildningen med inriktning transportflyg eller inriktning helikopter.)

Grundläggande militärutbildning

Innan pilotutbildning genomgår man grundläggande militärutbildning.

Pilotutbildningen

Det första fyra terminerna äger rum vid Försvarshögskolan och Militärhögskolan Karlberg. Där får man den teoretiska grundutbildning som krävs för att bli officer.

Den femte och sjätte termnen är grundläggande flygutbildning vid Flygskolan i Linköping.

Efter avslutad sjätte termin tar man sin officersexamen och blir anställd. Detta innebär dock inte att utbildningstiden är slut, utan nu påbörjas en mer avancerad pilotutbildning som äger rum vid Galatina AFB i Italien. Efter den följer en taktiskt utbildning vid Decimommanu på den italienska ön Sardinien; en utbildning som bland annat handlar om markmålsbekämpning, luftstrid och lågflygning. Sammanlagt tar utbildningarna i Italien ungefär 1,5 år.

Väl hemkommen från Italien är det dags att gå en specialutbildning för JAS 39 Gripen, och denna utbildning ges på Skaraborgs flygflottilj (F7) i Såtenäs i Lidköpings kommun.

Efter avslutad utbildning för JAS 39 Gripen placeras piloten på någon av flottiljerna och fortsätter där med grundläggande flygslagsutbildning och fördjupar sina färdigheter vad gäller jaktflyg, attackflyg och spaningsflyg.

Fortsatt utbildning och karriär

Tjänstgöring

Efter fullföljd utbildning placeras nya piloter vid en flygflottilj. Här börjar deras tjänstgöring som stridspiloter, inklusive nationella och internationella uppdrag.

Karriärutveckling

Efter några år i tjänst har piloter möjlighet att avancera till lednings- och kommandoroller. Detta inkluderar utbildning i militärt ledarskap, taktik och strategi, samt möjlighet att leda flygflottiljer och delta i planeringen av militära operationer. Försvarsmakten behöver också stridspiloter som har vad som krävs för att utbilda nya stridspiloter.

Malmens flygplats i Linköpings kommun

Malmens flygplats är en viktig del av svenska försvarets flygutbildning. Malmens flygplats (IATA: -, ICAO: ESCF) är en militär flygplats belägen vid Malmslätt i Linköpings kommun. Den militära verksamheten på Malmen går tillbaka till Carl XI:s regeringstid, och 1913 fick det då nybildade Arméflyget anlägga en permanent militärbas på Malmen.

För närvarande finns följande militära verksamhet i området:

  • Flygvapnets flygskola (FlygS)
  • Luftstridsskolan VU (LSS VU)
  • Helikopterflottiljen (Hkpflj) med Livgrenadjärgruppen
  • Delar av Skaraborgs flygflottilj TSFD: signalspaningsenheten samt flygvapnets radarspanings- och stridsledningsplan
  • Delar av Materielsystemkontor Flyg (MSK Flyg)
  • Delar av Blekinge flygflottilj flygbasbataljon
  • Delar av Försvarsmedicincentrum (FöMedC)
  • FMV Test & Evaluering (FMV T&E)

Flera civila företag har också verksamhet på Malmen, bland annat GKN Aerospace Applied Composites AB, QinetiQ Sweden AB som driver Flight Physiological Centre (FPC) på uppdrag av Försvarets materielverk, Saab Support and Services, och Element (Exova). I anslutning till Malmen ligger även ett flygvapenmuseum och kansliet för Östergötlands Flyghistoriska Sällskap.

Lidköping-Såtenäs flygplats i Lidköpings kommun

En annan viktig flygplats för blivande svenska stridspiloter är Lidköping-Såtenäs (IATA: -, ICAO: ESIB), en flottiljflygplats i Västergötland. Den är huvudbas för Skaraborgsflygflottiljs JAS 39 Gripen divisioner och en TP 84 division. Förutom F7 har även andra delar av Försvarsmakten verksamhet här, såsom Försvarsmaktens logistik (FMLOG) och Fortifikationsverket.